Fred Carlo Andersen,
Førstelektor ved Høgskolen i Østfold og Universitetet i Oslo
Andersen jobber med skolelederutdanning og lærerutdanning. Han har vært ansatt som universitetslektor og stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved universitetet i Oslo.
Hans doktorgradsprosjekt handler om ledelse i en flerkulturell videregående skole. Han er tilknyttet det nasjonale rektorutdanningsprogrammet som coach ved Universitetet i Oslo.
Han har sitt hovedfag i flerkulturell og utviklingsrettet utdanning ved Høyskolen i Oslo (2000), med temaet minoritetsspråklige elever i videregående skole.
Andersen har sin praksiserfaring som lærer i videregående skole og som pedagogisk veileder, inspektør og rektor ved voksenopplæringsinstitusjon for innvandrere og morsmålsopplæring for språklige minoriteteter i grunnskolen. Fra 2004 har han vært tilknyttet faggruppen Utdanningsledelse ved ILS .
Publikasjoner:
Andersen, F. C. (2001). Minoritetsspråklige elever i videregående skole. Elevenes fortelling om hvordan de opplever sin skolehverdag forstått i lys av sosialisering. Avdeling for lærerutdanning. Oslo, Høgskolen i Oslo. Hovedfagsrapport.
Andersen, F. (2006). Ledelse av mangfold. Utdanningsledelse. K. Sivesind, Langfelt, G, Skedsmo, G. Oslo, Cappelen Akademiske Forlag.
Andersen, F. and E. Ottesen (2011). "School leadership and ethnic diversity: approaching the challenges " Intercultural Education 22(4): 285-300.
Andersen, F, and E. Ottesen (2011). Skoleledelse og språklig og etnisk mangfold. Rektor som leder og sjef. J. Møller og E. Ottesen. Oslo, Universitetsforlaget.
Andersen, F, and E. Ottesen (2011). School leadership and linguistic and ethnic diversity. Contemporary Management Quarterly. The Journal of Scientific Community and Business Leaders.